|
Strategie českých obchodních řetězců v boji se zahraniční konkurencí
Benešová, Hana ; Chalupský, Vladimír (vedoucí práce)
Tato diplomová práce pojednává o situaci na českém trhu se spotřebním zbožím. Konkrétně o postavení českého obchodního družstva Konzum Ústí nad Orlicí, které spadá pod Svaz českých a moravských spotřebních družstev. V práci analyzuji současný stav na českém trhu komplexně a zabývám se jeho směřováním v budoucnosti. Analyzuji obchodní politiku družstva Konzum, její úspěšnost a dopady. Snažím se postihnout východiska, která vyplývají z průzkumu trhu provedený společností Incoma tak, aby nadále toto konkrétní obchodní družstvo a všechna česká spotřební družstva obstála v neutuchající konkurenci silných zahraničních řetězců.
|
|
Spotřebitelské chování na trhu s mlékem a jeho rostlinnými alternativami
Zemanová, Eliška
Diplomová práce se zaměřuje na charakterizaci segmentu konečných spotřebitelů kravského mléka a jeho rostlinných alternativ v České republice. Cílem diplomové práce bylo analyzovat spotřební chování osob zajímajících se o konzumaci zmíněných produktů. Po vypracování literární rešerše byl následně popsán trh s mlékem a rostlinnými alternativami mléka. Výzkum byl proveden formou dotazníkového šetření, kterého se původně zúčastnilo 383 respondentů, 6 respondentů však bylo následně z důvodu nekorektního vyplnění dotazníku z výzkumu odstraněno. Stanovené hypotézy byly vyhodnoceny prostřednictvím Pearsonova chí-kvadrát testu nezávislosti. Výzkumem bylo zjištěno, že více dotazovaných respondentů konzumuje kravské mléko než rostlinné alternativy mléka, že jsou spotřebitelé ochotni si připlatit za kvalitu a v oblasti rostlinných alternativ mléka je dle minoritní části respondentů poptávka po větším sortimentu. V závěru práce byla navržena doporučení pro podnikatelské subjekty působící na daném trhu.
|
|
Chování spotřebitele na trhu privátních značek
Barančicová, Terezie
Barančicová, T. Chování spotřebitele na trhu privátních značek. Diplomová práce. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2023. Tato diplomová práce se zabývá chováním spotřebitele na trhu privátních značek. Dále se zaměřuje na chování spotřebitele na trhu privátních značek po-travin v online prostředí. Cílem práce je na základě výsledků z vlastního dotazní-kového šetření identifikovat faktory ovlivňující chování spotřebitele na trhu pri-vátních značek a rozdělit spotřebitele pomocí shlukové analýzy do jednotlivých segmentů. Výslednými segmenty jsou konzervativní spotřebitelé a spotřebitelé 21. století. Nakonec je navrženo několik doporučení pro nabídkovou stranu trhu. Mezi doporučení lze zařadit Blind test, zaměření se na kvalitu, akce s dopravou zdarma nebo výhody při platbě kartou.
|
|
Prodej regionálních potravin v prodejnách ve vybrané lokalitě
DOLÍVKOVÁ, Helena
Cílem diplomové práce bylo identifikovat rozsah nabídky regionálních potravin ve vybraných obchodních řetězcích a specializovaných prodejnách v Českých Budějovicích. Konkrétně vymezit prvky strategie prodeje, sortimentní skladby a podmínek prodeje a posoudit míru prosazení výrobků označených regionální značkou. Pro získání těchto informací byla použita metoda pozorování, kdy byly všechny vybrané prodejny přímo navštíveny. Do průzkumu bylo celkem zahrnuto deset obchodních řetězců a dvě specializované prodejny, Na základě výsledků z provedeného průzkumu bylo možné zodpovědět stanovené výzkumné otázky a následně navrhnout doporučení pro obchodní řetězce a specializované prodejny, jakým způsobem zvýšit povědomí o nabízených regionálních potravinách, jaké zvolit strategie prodeje a tím zvýšit prodej těchto produktů. Dále doporučení pro spotřebitele z hlediska dostupnosti a šíře nabídky regionálních potravin a pro regionální dodavatele, které prodejny jsou potenciálně vhodnými odběrateli.
|
|
Vybrané formy prodeje biopotravin - obchodní řetězce
MEDEK, Josef
Hlavním cílem bakalářské práce je analýza prodeje biopotravin v rámci vybraných obchodních řetězců. A to je konkrétně vymezení strategie prodeje, sortimentní skladby, podmínek a kultury prodeje biopotravin. Práce je součástí výzkumného záměru Ekonomické fakulty Jihočeské univerzity MSM 0652104020. V první části této práce jsou shrnuty teoretické informace o ekologickém zemědělství a trhu s biopotravin. Praktická část se opírá o dotazníkové šetření a analýzu nabídkových listů. Dotazníky byly rozeslány vedením obchodních řetězců, které operují v rámci Jihočeského kraje a do své nabídky zahrnují biopotraviny. Z nabídkových listů byly analyzovány jednotlivé bio komodity a na jejich základě určeny obchodní řetězce tzv. {\clqq}dobré praxe``. Nejlepší nabídku biopotravin vykazují řetězce Interspar a Terno. Obchodní řetězce prozatím nemají významný zájem odebírat bioprodukty z Jižních Čech. Důvodem je skutečnost, že pracují v celorepublikovém záběru. Všechny oslovené obchodní řetězce očekávají mírnou dynamiku rozvoje trhu s biopotravinami. V závěru práce jsou stanoveny silné a slabé stránky, příležitosti a ohrožení prodeje biopotravin v obchodních řetězcích (SWOT analýza).
|
|
Hodnocení kvality služeb obchodních řetězců v České republice
Riznić, Tijana
Tato diplomová práce se zabývá kvalitou služeb v obchodních řetězcích v České republice. Nakup v supermarketech je součástí každodenního života lidí a je potřeba kvalitě jejich služeb věnovat náležitou pozornost. Hlavním cílem práce je použití IPA metody na hodnocení kvality služeb ve vybraných obchodních řetězcích a posoudit její aplikovatelnost k tomuto účelu. Po provedené analýze byly výsledky znázorněny na grafu a následně byly vytvořeny návrhy pro management obchodních řetězců, které by měly vést ke zlepšení kvality služeb. Bylo zjištěno, že IPA analýza může být použita k hodnocení kvality služeb v maloobchodech, přičemž je nutno vzít v potaz její omezení a možnost získávaní zkreslených výsledků. V práci je též otestována závislost spokojenosti zákazníků na demografických charakteristikách.
|
|
Genderové stereotypy v komunikaci obchodních řetězců na síti Facebook
Zieglerová, Lenka ; Reifová, Irena (vedoucí práce) ; Vochocová, Lenka (oponent)
Diplomová práce "Genderové stereotypy v komunikaci obchodních řetězců na síti Facebook" se věnuje tématu genderové stereotypizace v prostředí sítě Facebook. V teoretické části práce jsou postupně rozebrány teoretické základy, z nichž následně vychází analytická část práce. Úvodní část práce nejprve představuje nová média, jejich teoretická východiska a historii, následně je definována sociální síť Facebook, na kterou se tato práce soustředí. Dále se práce soustředí na termíny gender a genderové stereotypy, kdy se práce následně věnuje genderové stereotypizaci žen. Cílem této práce je převést nastíněný teoretický základ, který se věnuje především novým médiím a problematice genderových stereotypů, do praxe a analyzovat přítomnost ženských genderových stereotypů v prostředí českých stránek na síti Facebook na stránkách, jež primárně cílí na ženské publikum. Konkrétně je pak zkoumáno, zda a jakým způsobem stránky obchodních řetězců využívají ke komunikaci ženské genderové stereotypy, v jakém množství a jaké druhy stereotypizace žen se objevují nejčastěji a zda se využívání genderové stereotypizace žen mění v čase. Zároveň se práce soustředí také na to, jakým způsobem ženy reagují na přítomnost ženských genderových stereotypů v komunikaci stránek a zda je viditelný rozdíl oproti komunikaci bez využití genderové...
|
|
Kvalita ovoce a zeleniny na českém trhu
RYSOVÁ, Kateřina
Cílem práce je zjistit postoje českých spotřebitelů ke kvalitě ovoce a zeleniny na českém trhu. Rovněž je zkoumána kvalita ovoce a zeleniny v prodejních formátech. Teoretická část zahrnuje obecnou charakteristiku ovoce a zeleniny, konvenční a ekologické zemědělství a další certifikační systémy, produkci a spotřebu ovoce a zeleniny a zahraniční obchod. Práce popisuje kvalitu potravin a biopotravin, kvalitu čerstvého ovoce a zeleniny, legislativní požadavky. Praktická část zkoumá prostřednictvím dotazníkového šetření, jak spotřebitelé vnímají kvalitu ovoce a zeleniny na českém trhu. Dále byl proveden průzkum v obchodních řetězcích a specializovaných prodejnách v Českých Budějovicích a ve Vlašimi. Pro výzkum byly vybrána červená jablka, banány, rajčata a okurky. Obchodům byly uděleny body a jako nejlepší je označen ten obchodní řetězec, který získal nejméně bodů. Praktická část byla zakončena strukturovaným rozhovorem se zakladatelkou Potravinové banky v Českých Budějovicích.
|
|
Porovnání a průzkum tržních cen zeleniny ve vybraném regionu
Jansková, Petra
Tato diplomová práce se zabývá porovnáním a průzkumem cen zeleniny v zimních měsících ve vybraném regionu. Experiment byl zahájen 27.11.2015 a ukončen 18.3.2016. Za sledovanou lokalitu bylo zvoleno Uherské Hradiště a jeho blízké okolí. Pro průzkum a porovnání hlavních druhů zeleniny byly vybrány čtyři modelové objekty, u kterých byl každý týden v pátek v čase od 11.00-14.00hod monitorovány tržní ceny, dostupnost a kvalita zeleniny. Získané údaje byly následně srovnány s informačním zpravodajem ZUČM. Vyhodnocení bylo provedeno tabulárně a graficky v programu MS office 2007. Výsledkem této práce je, že nejvyšší dostupnost hlavních zeleninových druhů byla v supermarketu Tesco 97,55% a nejvyšší prodejní ceny byly v supermarketu Billa. Kvalita zeleniny ve sledovaném období byla až na výjimku v supermarketu Tesco velmi dobrá. Získané údaje srovnané s informačním zpravodajem ZUČM vedlo ke zjištění, že nejlevnější průměrné tržní ceny za celé sledované období jsou z integrované produkce uvedené v informačním zpravodaji ZUČM, výjimkou je petržel, která se prodávala v listopadu 0,90Kč levněji v hypermarketu Albert a supermarketu Lidl a v lednu v supermarketu Lidl o 9,18Kč levněji. V závěrečné části byly graficky vypracovány statistické spojnice trendu, které zobrazily narůstající nebo klesající tržní ceny ve sledovaném období. Výsledkem byl z dlouhodobého hlediska pokles cen v supermarketu Tesco u mrkve, cibule a petržele, u ostatních supermarketů byl nárůst tržní ceny v celém období.
|
|
Analysis of Marketing Communication of Business Chains on the Czech TV Market
Žarnayová, Klaudia ; Gunina, Daria (vedoucí práce) ; Kincl, Tomáš (oponent)
Tato bakalářská práce je zaměřena na analýzu masmediální komunikace obchodních řetězců na českém trhu. Práce se věnuje analýze barev a emocionálních apelů, nacházejících se v reklamních spotech, uveřejněných prostřednictvím českých televizních stanic. V literární rešerši uvedené v teoretické části se nacházejí poznatky z oblasti masmediální komunikace, psychologických aspektů a emocionálních apelů, využívaných v televizní reklamě na trhu obchodních řetězců. Metodická část obsahuje popis využitých metod a postup při uskutečnění výzkumu reklamních spotů. V praktické části je uveden rozbor reklam z pohledu barev a následně aplikace jejich emocionálního a psychologického významu, které mohou v rámci televizního působení vyvolat u spotřebitelů. Závěr obsahuje výsledky analýzy, díky kterým jsou navrhnuta doporučení pro jejich následné praktické využití.
|